Olen 36-vuotias mies ja minulla ei ole koskaan ollut tyttöystävää. Uskon, että tämä johtuu turvattomuudestani; isä ei puolustanut minua koskaan ja tämän takia sain itse puolustaa itseäni. Pelkään, että rakastun johonkin naiseen ja sitten hän jättää minut. Pelkään myös sitä, että neitsyydelleni nauretaan. Minulla on myös vaikeus osoittaa naiselle, että pidän hänestä, koska monesti sain nauruja siitä, kun punastumiseni ja ihastumiseni näkyi läpi. Olen paennut näitä tilanteita ja niin olen jäänyt yksin.
Nykyään on entistä vaikeampaa enää löytää vapaa ja kiinnostava nainen. On myös hirveä pettymys ihastua naiseen ja havaita tämän olevan varattu. Häpeän punastumistani ja änkyttämistäni, kun pidän jostakin naisesta – kun löytäisin jostakin naisen joka tulisi rakastavasti tässä vastaan eikä nauraisi tai nälvisi asiasta. Minulla on myös pelko siitä, että jossakin ryhmässä tapaan jonkun mukavan naisen ja alamme jotenkin olla yhdessä, niin hän kertoo avuttomuudestani sekä neitsyydestäni muille ja joudun kiusatuksi ja taas puolustuskannalle.
Tilanteeni aiheuttaa minua kärsimystä. Minulle on tullut suuri erityisesti naisen hellyyden ja kosketuksen kaipuu. On kamalaa, että en saa kysyttyä ulos naista josta pidän, mutta kuitenkin masturboin lähes päivittäin ja unelmoin yhdynnästä naisystävän kanssa. Pelkään reagoimistani jonkin naisen ulospyytämisestä, että saatan jopa alkaa itkemään jos saan pakit. En ole ketään naista saanut ulos toista kertaa, vaikka olen ihan mukavannäköinen mies, mutta jännittäminen ja ujous ovat estäneet, ettei naisilla ole ollut kiinnostusta enää minuun. En saa naisilta tukea tähän avuttomuuteeni ja epävarmuuteeni.
Millä tavalla ja missä tilanteessa voisin naisella sanoa tällaiset asiat? Toivoisin naiselta ymmärtämistä ja vastaan tulemista näihin asioihin. Minulle masturbointi on hyvin tärkeää, ja kun edes joskus saisin naisen esimerkiksi käsillänsä masturboimaan minut ja koskettamaan minua. Toivoisin myös, että pystyisin antamaa naiselle suuseksiä ja hän olisi valmis tulemaan siinä vastaan. Toivoisin, että hän kehuisi minua antamani suuseksin jälkeen – se merkitsisi minulle äärimmäisen paljon. Toivoisin tällaista läheisyyttä ennen yhdyntää.
Haluaisin mennä johonkin ryhmään, jossa on nuoria naisia ja haluaisin todella näyttää kohteliaisuuteni ja hyvät puoleni hänelle. Pelkään vain, että minut jätetään, kun kokemattomuuteni paljastuu, jota jo tässä iässä pitäisi olla, ja sitten minulle nauretaan ja koko ryhmä alkaa hylkiä minua. En tiedä millä ihmeellä pääsen tästä kierteestä pois.
Seksuaaliterapeutin vastaus
Kiitos kysymyksestäsi. Kirjoitat hyvin tärkeästä ja koskettavasta aiheesta eli yksinäisyydestä ja ihmisen tarpeesta olla yhteydessä toiseen ihmiseen. Suurimpana ongelmanasi tuot esille ujoutesi ja epävarmuutesi, sekä tästä johtuvan jännittämisen, jonka vuoksi sinun on vaikea kohdata vastakkaista sukupuolta.
Punastumiseen ja jännittämiseen yleensä auttaa itsetunnon vahvistaminen. Ujous puolestaan on piirre, joka kulkee mukana koko elämän enemmän tai vähemmän, ja se kertoo vain ihmisen herkkyydestä. Yleensä ujot ihmiset ovat herkempiä ja empaattisempia kuin muut, joten pienestä ujoudesta ei ole haittaa. Jos ujous hallitsee elämää, se saattaa aiheuttaa ongelmia muun muassa sosiaalisissa tilanteissa, niin kuin sinä koet tällä hetkellä.
Mietin, millä pienillä teoilla voisit lähteä rakentamaan itsetuntoasi parempaan suuntaan, jotta sinun olisi helpompi kohdata muita ihmisiä. Sinusta ei voi kuoriutua yhdessä yössä rohkeampaa miestä, mutta voit päästä tähän pikkuhiljaa pienin askelein. Mietin, että hyötyisitkö sinä psykoterapiasta? Psykoterapiaa järjestetään yksilöterapiana ja ryhmäterapiana.
Psykoterapia toimii hyvin niin itsetunto-ongelmissa, kuin myös jännittämisen ja änkyttämisen apuna. Terapiassa voisit myös käsitellä menneisyyttäsi ja isäsuhdettasi; kun ymmärtää itseään ja menneisyyttään paremmin, osaa olla myös armollisempi itselleen.
Ryhmässä tapahtuvassa psykoterapiassa voisit saada apua myös sosiaalisten taitojen kasvattamiseen ja psykoterapiaryhmissä on turvallista olla oma itsensä muiden seurassa. Näissä ryhmissä ei lähtökohtaisesti ole tarkoitus tavata seurustelumielessä kumppania, mutta tärkeämpää sinulle olisikin tässä kohtaa oppia kohtamaan muita henkilöitä ystävyysmielessä. Näin voisit turvallisemmin oppia kohtaamaan myös naisia, jos sinulle ei ole jatkuvaa painetta pyytää naista ulos kanssasi tai miettiä, voisiko hän on potentiaalinen kumppani.
Uskoisin muutenkin, että ensimmäisen askel ei ole miettiä, missä voisit tavata naisia seurustelumielessä, vaan ensisijaisesti pitäisi miettiä miten voisit oppia arvostamaan itseäsi enemmän, ja millä tavoin voisit oppia kasvattamaan parempaa itsetuntoa. Jollain paikkakunnilla järjestetään ”ujousryhmiä” tai vastaavia, jossa harjoitellaan elämänhallintakeinoja ujouteen.
Omasta epävarmuudesta, ujoudesta ja pelosta kertominen toiselle vaatii rohkeutta ja myös luottamusta toiseen ihmiseen. On vaikea sanoa, milloin on juuri se oikea hetki kertoa näistä ajatuksista ja tunteista. Joskus voi olla vahingollista itselleen, jos paljastaa itsestään liikaa liian aikaisin uudelle tuttavuudelle, mutta toisinaan tämän kaltainen rohkeus voi antaa toiselle mahdollisuuden ymmärtää käyttäytymistäsi paremmin ja herättää kuulijassa myötätuntoa.
Masturboinnissa ja yhdynnästä fantisoinnista ei ole mitään epänormaalia. Nämä kuuluvat lähes jokaisen seksuaalisuuteen tavalla tai toisella.
Joka tapauksessa uskon, että sinä tarvitset apua tilanteeseesi. Toivon, ettet jää yksin ajatustesi kanssa enää pidemmäksi aikaa vaan lähdet hakemaan ulkopuolista apua. Työterveyshuolto, terveysasema, järjestöt, yksityiset palveluntarjoajat – näistä voi aloittaa, mikäli psykoterapian aloitus kiinnostaa sinua.
